Wykorzystywanie paliwa gazowego w silnikach wysokoprężnych zostało w ostatnim dziesięcioleciu czynnością niezwykle powszechną, a mimo to nadal budzącą obawy u pewnej grupy właścicieli pojazdów. Wątpliwości te pozostają zresztą zrozumiałe, jako że paliwa na gaz funkcjonują w poszczególnych rodzajach samochodów ze zmiennym powodzeniem.
LPG dla diesla – wady i zalety
Paliwo gazowe w silniku wysokoprężnym już od dawna wydaje się interesującą propozycją dla ludzi, mających dosyć nieustannego podnoszenia opłat za ropę. Paliwo gazowe jawi się jako zamiennik cenowo atrakcyjniejszy, bardziej ekonomiczny oraz ekologiczny. Niestety, choćby minimalna wiedza w tym temacie uświadomi nam, iż w odniesieniu do osobówek instalacja gazowa będzie się opłacać tylko wyłącznie w odniesieniu do dużego przebiegu. Gwarantuje to, iż początkowe nakłady wydatki zaczną się zwracać użytkownikowi względnie sprawnie.
Z czego jednak owe koszty wynikają? W pierwszej kolejności z konieczności montażu adekwatnego osprzętowienia. W jego zakres wchodzi urządzenie sterujące, grupa czujników, szereg wtryskiwaczy oraz zbiornik LPG. Istotne są przede wszystkim urządzenia z czujnikiem, gdyż to właśnie za ich pośrednictwem zbiera się informacje w rodzaju temperatury pracy systemu, jego obciążenia, a także ilości używanego LPG.
Należy zaakcentować, iż gaz do diesla instalować można w paru wersjach. Po pierwsze – system jednopaliwowy – wykorzystuje gaz płynny jako jedyne źródło paliwa w pojeździe. Kolejny – system dwupaliwowy preferuje mieszane paliwo w układzie 70 proc. gazu i 30 proc. oleju napędowego. Z kolei ostatnia opcja, a więc system diesel gaz, zamienia owe proporcje, dopuszczając maksymalnie 30% LPG w składzie mieszanki.
Należy zaakcentować, iż paliwo gazowe w silniku wysokoprężnym da się zamontować w kilku wersjach. Przede wszystkim – system jednopaliwowy – użytkuje LPG jako jedyne źródło paliwa w samochodzie. Kolejny – dual fuel stawia na mieszane paliwo w proporcji 70% LPG oraz 30 proc. ropy. Z kolei ostatnia opcja, czyli diesel gaz, zamienia owe wartości, dopuszczając najwyżej 30 proc. gazu w zawartości mieszanki.